Poranění: vymknutí, natažení, pohmoždění, svalová poranění, poranění kloubů

Poranění: vymknutí, natažení, pohmoždění, svalová poranění, poranění kloubů

Dochází k mnoha různým poraněním – od vymknutí a natažení až po pohmoždění a poranění kloubů.

  • Vymknutí je násilné zkroucení nebo překroucení kloubu s částečným nebo úplným přetržením jeho vazů, ale bez vykloubení. Vymknutí je považováno za vážnější poranění než natažení, což je přepětí svalu s poškozením jeho vláken.
  • Natažení svalu je obvykle neškodné, i když návrat do původního stavu může trvat týdny až měsíce.
  • Pohmoždění zvané rovněž kontuze vzniká obvykle po úderu nebo pádu, kdy malé cévy pod kůží prasknou nebo se roztrhnou. Zahojí se většinou za 2 až 4 týdny, přičemž hojení na noze trvá zpravidla delší dobu než na obličeji nebo rukách.
  • Poranění kloubů je způsobované přímým traumatem pohybového systému – zkroucení
    a natažení za fyziologický rozsah. Jako příklad můžeme uvést traumatickou synovitidu
    a fraktury.

Další informace naleznete v části Druhy bolesti.

Poranění měkké tkáně jsou velmi častá a je důležité tato poranění nebrat na lehkou váhu, abyste se mohli vrátit do normální formy co nejdříve. Jestliže poranění ani po několika dnech nevykazuje znaky odeznívání, pak je potřeba poradit se s lékařem nebo s kvalifikovaným fyzioterapeutem, zda nedošlo k fraktuře nebo poranění kosti. Bezprostředně po vzniku poranění následujte terapii „5 kroků“:

  • Chraňte postiženou oblast před dalším poškozením – zanechte činnosti, kterou jste prováděli, když došlo ke vzniku poranění.
  • Zklidněte postiženou oblast na 3 až 5 dnů podle toho, jak rychle se její stav zlepšuje. Zůstat v klidu je důležité, aby mohl začít samotný proces léčby, ale stejně tak je důležité postiženou část mírně procvičovat. S pohybem bude spojen pravděpodobně určitý nepříjemný pocit, ale ten by měl opět po uvedení do klidu rychle odeznít. Pokud ne, pak je pohyb zřejmě příliš intenzivní.
  • Ledujte opakovaně postiženou oblast. Pokud budete moci ledování provést ihned po vzniku poranění, pomůžete tím zabránit přílišnému otékání a dalšímu poškození tkáně. V prvních dnech aplikujte každé 2 až 3 hodiny na 20 ––30 minut ledový zábal pro zmírnění bolesti. Můžete použít běžně prodávaný ledový zábal nebo sáček zmraženého hrášku. Pokud zvolíte mražený hrášek, vložte mezi sáček a kůži vlhký tenký ručník tak, aby nedošlo k poškození chladem.
  • Stáhněte postiženou oblast stahovacím obvazem, omezíte tím její otékání.
  • Pokud je to možné, zvedněte postiženou oblast, zamezíte tím otékání poraněné oblasti. Při poranění kotníku mějte nohu na stoličce nebo pohovce. Pokud jste si poranili ruku, mějte ji zvednutou v úrovni ramen.
  • Zůstaňte fyzicky aktivní. Sport jako například plavání, nordic walking nebo jízda na kole tělu pomáhá.
  • Než začnete s cvičením nebo sportovní aktivitou, je velmi důležité své svaly zahřát, abyste se nezranili a nezpůsobili si bolest. Doporučujeme pěti až desetiminutový lehký aerobik těsně před pohybovou aktivitou.
  • Stejně důležité jako zahřátí těla před cvičením je strečink po cvičení. Strečink uvolňuje napjaté svaly, které jsou příčinou bolesti zad. Strečink také pomáhá uvolnit napětí v kloubech.
  • Naslouchejte svému tělu. Jestliže po určité činnosti cítíte bolest trvající dvě hodiny nebo více, pak jste vynaložili příliš velkou námahu a příště byste měli snížit intenzitu nebo délku cvičení.
  • Většina pohmožděnin se zahojí časem sama. Jemná masáž uleví rychleji od bolesti a zrychlí proudění krve. Pokud však do 30 minut od poranění vznikne velké pohmoždění, bolest a otok, může to znamenat závažnější potíže, jako například frakturu nebo těžký výron. V tomto případě vyhledejte lékařskou pomoc.
  • Vyhýbejte se činnostem, které vám způsobují bolest. Bolest je signálem vašeho těla, že něco není v pořádku – berte jej vážně a nepokračujte v těchto činnostech, dokud bolest nepřestane.
  • Dobrá pružnost a posílené svaly těla pomáhají zmírnit většinu poranění. Zvyšováním celkové tělesné kondice posilujete svaly a šlachy. Zvyšováním pružnosti těla umožňujete zvětšit pohybový rozsah kloubů, aniž by docházelo k poraněním.

Tipy na cvičení

Většina mírných poranění se zahojí, pomocí doporučené terapie „5 kroků“. Následně začněte s jednoduchými cviky, které pomohou ulevit od bolesti
a obnovit hybnost.

Kliknutím zde přejdete na doporučené fyzické aktivity a cvičení.

Lék pro léčbu vymknutí, natažení, pohmoždění a poranění kloubů

Voltaren Emulgel

Voltaren Emulgel je účinný při léčbě bolesti zad, svalů a kloubů. Voltaren Emulgel díky svému jedinečnému složení emulgelu proniká hluboko do zanícených tkání, jako jsou klouby, a působí přesně tam, kde je potřeba. Kromě tlumení bolesti a léčby zánětu, zmírňuje otoky. Voltaren Emulgel se snadno nanáší a má zklidňující a chladivý účinek.

Další produktové informace naleznete v části Léky.

Co je bolest?

Co je bolestZákladní informace 
o bolesti jako takové

Seznamte se blíže s podstatou bolesti – zjistěte, proč je někdy potřebná a jak zjistit její zdroj.

Více informací

Nepřestávejte se hýbat

Vhodný sport pro vásHledáte nové způsoby, jak se udržovat v dobré kondici?

Více informací

Produkty Voltaren

Produkty VoltarenVoltaren - vrátí radost z pohybu

Volně prodejné léčivé přípravky registrované pod značkou Voltaren nabízí různé formy řešení při léčbě bolesti pohybového aparátu.

Více informací

© 2017 skupina firem GSK nebo její poskytovatelé licence.