Prevence bolesti

Některým bolestem se nedá předejít a všichni víme, že k nehodě může dojít kdykoli. Při dodržování určitých jednoduchých pravidel však můžete toto riziko minimalizovat a udržet se v dobré tělesné kondici a zdraví.

Prevence bolesti je lepší než léčba, a proto je důležité udržovat se v co nejlepší tělesné kondici a zdraví. Pokud jste některá běžná poranění utrpěli opakovaně, budete k nim pravděpodobně náchylnější.

Zde uvádíme rady, jak si udržet tělesné zdraví. Jejich dodržování vám pomůže zůstat aktivní a vyvarovat se poranění:

Celková tělesná kondice
Udržovat si celkovou tělesnou kondici znamená, že se tělo dokáže snadněji vyrovnávat s nároky každodenního života. Pro udržení tělesné kondice doporučuje zdravotnická organizace dospělým 30 minut fyzické aktivity denně, pět dnů v týdnu. Špatná tělesná kondice může mít nepříznivý vliv na schopnost plnit každodenní úkoly, často přináší při jejich plnění větší únavu a zvyšuje pocit bolesti při pohybu a fyzické aktivitě. Stačí jednoduše více chodit po schodech místo toho, abyste jezdili výtahem nebo zkuste jezdit do práce na kole. Je mnoho způsobů, jak jednoduše zvýšit svou každodenní fyzickou aktivitu.

Pohyblivost
Když často a dlouho sedíte nebo se léčíte s nějakým poraněním, býváte méně pohybliví. Proto je důležité, abyste udržovali klouby
a svaly v pohybu, a předešli tak jejich ztuhlosti. Napjaté svaly často způsobují potíže s klouby, protože příliš namáhají určitou oblast. Jednoduchá protahovací cvičení vám pomohou tyto potíže překonat.

Dobrá rovnováha
Rovnováha je důležitá pro prevenci poranění. Výzkumy ukázaly, že lidé s horšími reakcemi rovnováhy mají často větší potíže
s bolestmi a poraněními – například hlezenního kloubu. Zlepšit vaši rovnováhu pomohou jednoduché cviky jako stání na jedné noze, zejména když při tom děláte ještě něco jiného – například si čistíte zuby nebo mluvíte.

Správné držení těla

Správné držení těla
V dnešním rozvinutém světě sedí lidé často celé dny u počítače, často cestují v autě nebo ve vlaku. Nesprávné sezení a stání více namáhá vaše tělo, které vás může začít po určité době bolet – bolest vzniká často v kloubech, následně přechází v bolest zad nebo krku. Správné držení těla a pravidelný pohyb jsou jednoduchá opatření pro prevenci bolesti a potíží. Vstaňte
a několik minut otáčejte rameny, krkem a zády, předejdete tak ztuhlosti vašeho těla.

 

Dostatečná síla svalů trupu

Síla trupu
Protože svaly trupu jsou centrem opory celého těla, je důležité udržovat je silné a v dobré kondici. Způsob, jakým pracují naše kyčelní, zádové a břišní svaly, může mít vliv na naši schopnost vyhýbat se bolesti a pomoci se zbavit mnoha zdravotních potíží, zejména bolesti zad.

Další rady – prevence bolesti

Buďte k vašim zádům šetrnější:

  • Dostatečně se pohybujte. Sporty jako plavání, Nordic walking
    a cyklistika udělají tělu dobře.
  • Nestůjte s příliš napnutýma nohama. Mírné pokrčení v kolenou přináší jistější postoj a odlehčuje bederní obratle.
  • Vyhýbejte se zvedání těžkých předmětů.
  • Při nošení břemen rovnoměrně rozdělte zátěž a držte břemeno blízko u těla.
  • Každý den procvičujte páteřní svaly.
  • Nepřepínejte se. Rozdělte si dobře práci a nezapomínejte na přestávky.

Zbytečně se nepřemáhejte:

  • Vyvarujte se opakovaných sekvencí pohybů. Delší opakované pohyby a práce bez změny polohy těla rychle vedou ke svalové tenzi a bolesti zad.
  • Při zametání, žehlení a utírání stolu nebo prachu směřujte pohyby ruky směrem k tělu. Chráníte tím klouby a je to mnohem pohodlnější.
  • Používejte elektrické spotřebiče jako kráječe, odšťavňovače, mixéry a otevíráky konzerv.
  • Vyhýbejte se kruhovitým pohybům kloubů ruky. Po vytírání neždímejte hadr rukama; používejte raději samoždímací mop.
  • Pokud trpíte bolestí krku, zad, svalů nebo kolen vlivem přepínání, můžete zkusit použít léčivý přípravek, např. Voltaren Emulgel, proti bolesti svalů a kloubů. Přinese vám rychlou a účinnou úlevu od bolesti a tím předejde tendenci k nepřirozenému držení těla, které by bolest způsobovala.
  • Snažte se nesedět příliš dlouho na židli. Zatěžujete tak páteř a stlačujete ploténky, což by mohlo vést k pozdějším potížím.
  • Při zvedání těžkých předmětů používejte největší a nejsilnější klouby a svaly; zvedejte těžké předměty oběma rukama, abyste nenamáhali jen jednu oblast těla.
  • Než začnete s cvičením nebo sportovní aktivitou, je velmi důležité své svaly zahřát, abyste se nezranili a nezpůsobili si bolest. Doporučujeme pěti- až desetiminutový lehký aerobik těsně před pohybovou aktivitou.
  • Stejně důležité jako zahřátí před pohybovou aktivitou je vychladnutí nebo strečink po ní. Strečink uvolňuje napjaté svaly, které jsou příčinou bolesti zad. Strečink může také pomoci uvolnit napětí v kloubech.
  • Naslouchejte svému tělu. Jestliže po určité činnosti nebo fyzické aktivitě cítíte bolest, která trvá dvě hodiny nebo více, pak jste vynaložili příliš velkou námahu a příště byste měli snížit intenzitu nebo délku cvičení.
  • Vyhýbejte se činnostem, které vám způsobují bolest. Bolest je signálem vašeho těla, že něco není v pořádku – berte jej vážně a nepokračujte v těchto činnostech, dokud bolest nepřestane.
  • Pijte dostatečné množství vody, které pomáhá proti ztuhlosti a pomáhá zvětšovat výšku meziobratlových plotének – tlumičů
    v páteři.
  • Posilováním břišních svalů si udržíte silnou páteř a zamezíte vzniku bolesti zad. Zařaďte i protahovací cvičení, předejdete tím ztuhlosti a bolesti.
  • Udržujte si zdravou váhu. Tím se vyhnete nadměrnému stlačování a zatěžování meziobratlových plotének páteře
    a nesprávnému držení těla.
  • Dobrá pružnost a posílené svaly těla pomáhají zmírnit většinu poranění. Zvýšením celkové tělesné kondice posilujete svaly
    a šlachy. Zvyšováním pružnosti těla umožňujete zvětšit pohybový rozsah kloubů, aniž by docházelo k poranění.

Cvičení podle tělesné kondice

Cvičení podle tělesné kondiceVytvořte si vlastní cvičební plán

Seznamte se se souborem fyzických aktivit a cvičení pro zvyšování pohyblivosti, síly a vytrvalosti a zlepšování koordinace, který je šitý na míru vašim osobním potřebám.

Více informací

Průvodce bolestí

Průvodce bolestíObjevte RADOST
Z POHYBU

Vyzkoušejte náš jednoduchý interaktivní nástroj, který vám pomůže najít ta nejlepší cvičení, léčebné postupy a tipy vhodné právě pro vás.

Více informací

Produkty Voltaren

Produkty VoltarenVoltaren - vrátí radost z pohybu

Volně prodejné léčivé přípravky registrované pod značkou Voltaren nabízí různé formy řešení při léčbě bolesti pohybového aparátu.

Více informací

© 2017 skupina firem GSK nebo její poskytovatelé licence.