Více o vašem těle

Přečtěte si o svém těle a o tom, jak se s věkem mění

Zjistěte, jak funguje vaše tělo, jak se může během stárnutí měnit a jak se vypořádat s tělesnými bolestmi souvisejícími s věkem.

Anatomie lidského těla

Kosti, svaly, šlachy, vazy, nervy a další tkáně ve vašem těle společně tvoří „muskuloskeletální systém“, který tělu umožňuje pohybovat se a udržovat svůj tvar.

  • Naše kosti tvoří kostru, která poskytuje podporu a chrání měkké tkáně, z nichž se skládá zbytek těla.
  • Svaly, ovládané nervovým systémem, nám zajišťují sílu, rovnováhu, držení těla, pohyb a teplo. 
  • Svaly a kosti se spojují prostřednictvím kloubů, kde se setkávají kosti, aby se jednotlivé části těla mohly pohybovat. 
  • Vazy jsou pruhy vláknité pojivové tkáně, které spojují navzájem jednotlivé kosti a poskytují podporu a vyztužují klouby. 
  • Šlachy jsou také pruhy vláknité tkáně, které však připojují svaly ke kostem a umožňují jim pohyb. 
  • Chrupavka pokrývá konce kostí v kloubech, kde pomáhá tlumit nárazy a umožňuje hladký pohyb. 
  • Nervy přenášejí signály jednotlivých smyslových systémů a informace o pohybu v celém těle.
53 % lidí cítí tupou bolest

Stárnutí a naše tělo

Jak stárneme, naše tělo se mění – postupné změny buněk, tkání a orgánů v průběhu času mají vliv na to, jak tělo funguje. Buňky se s věkem zvětšují a zhoršuje se jejich schopnost dělení a množení, ztrácejí svou funkčnost nebo dokonce začínají fungovat abnormálně. Stárnutí také způsobuje, že v těle ubývají některé tkáně (tento proces se nazývá atrofie) nebo jsou stále tužší a méně pohyblivé. Postupem času se snižuje hustota kostí, které jsou čím dál křehčí, zatímco ztenčování kostí v páteři (obratlů) může mít za následek, že se zakřivují a stlačují.

S věkem se také zvyšuje pravděpodobnost vzniku osteoartrózy, kdy klouby jsou více ztuhlé a méně flexibilní a chrupavka se začíná opotřebovávat. Toto onemocnění obvykle postihuje kolenní klouby, páteř a klouby ruky. Poškození kloubů může vést ke vzniku zánětu, zatuhnutí, deformity a bolesti, takže je pohyb nebo provádění každodenních běžných činností nepříjemné.

²GSK Global Pain Index Research 2014 Report. K dispozici na adrese: www.global-pain-index.com

Jak se starat o stárnoucí tělo

Jedním z nejlepších způsobů, jak zpomalit vznik problémů se svaly, klouby a kostmi nebo jim předcházet, je cvičení mírné intenzity, které vám pomůže udržovat si sílu, svalovou rovnováhu a flexibilitu.

Pokud přesto začnete mít častější bolesti, ať už jsou to záda nebo ramena, která vás na konci dlouhého dne více bolí, nebo začnete trpět osteoartrózou, není nutné se s bolestí jen tak smířit jako s běžným průvodním jevem stárnutí. Jsou k dispozici léky, které mohou pomoci zmírnit bolest a tlumit zánět, který je často příčinou bolesti. Lékař nebo lékárník vám může poradit, jaké přípravky můžete k léčbě bolesti použít. Také vám může dát doporučení ohledně stravy a cviků, které mohou pomoci zmírnit bolest.

Pokud s postupujícím věkem trpíte přetrvávajícími bolestmi kloubů, svalů nebo kostí, měli byste navštívit svého lékaře, který vás prohlédne a může vás poslat na vyšetření za účelem zjištění příčiny bolesti a poradit vám, jak bolest zmírnit, a také vám může v případě potřeby předepsat silnější léky. Vždy svého lékaře informujte o všech lécích, které už užíváte, včetně těch, které jste koupili v lékárně. 

Více informací

Cviky pro zmírnění bolesti zad

Nejlepším způsobem, jak si ulevit od bolesti zad, může být přiměřený pohyb. Zde je několik rad, které vám pomohou zůstat aktivní.

Více informací

Různé typy bolesti a jejich léčba

Zjistěte více o původu bolesti a o tom, co ji způsobuje. Jaké výhody nabízí Voltaren ActiGo Extra?

Více informací

Cvičení a vaše tělo

Zjistěte více o přínosech cvičení a jak vám udržování tělesné kondice pomůže, abyste zůstali zdraví, a uleví vám od bolesti.

*WHO | Physical activity. 2016. WHO | Physical activity. [ONLINE] K dispozici na adrese: http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs385/en/

Více informací